דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


משבר כלכלי ומיתון- כיצד להסביר על כך לילדים ולשתף אותם בתהליך ? 

מאת    [ 22/02/2009 ]

מילים במאמר: 1214   [ נצפה 2629 פעמים ]





כולם מדברים על זה וחלקם אף חווים זאת:

המצב הכלכלי החדש שאליו נקלע העולם וביניהם גם המשק הישראלי.

התחזיות אינן מבשרות בשורות טובות וחוזים עתיד בגוון אפור משהו עד גוון שחור.

משפחות רבות נקלעו למצב כלכלי חדש: מצב בו צריך להדק את החגורה במקרה הטוב, ובמקרה הרע יותר מצב בו קיצצו בשכר לאחד מבני הזוג, או גרוע מכך: אחד מההורים פוטר ממקום עבודתו.

נשאלת השאלה: כיצד לספר ולשתף את הילדים ושאר בני המשפחה כדי להסתגל למצב החדש , על מנת למנף תקופה זו לצמיחה משפחתית שבסיום התהליך תצא כל המשפחה בכללותה מחוזקת ?

הורים רבים נתקלים בקושי האם לשתף את הילדים במצב הכלכלי החדש או לא לספר להם כדי שלא ידאגו ויחשפו לפחדים שונים?

אני אומרת: לספר ולשתף.

המשפחה הישראלית הטיפוסית מוציאה ללא חשבון על הילדים. ישנה גישה אופיינית: " הילד הוא הכל":

הילד הוא בראש סדר העדיפויות של ההוצאות המשפחתיות- חוגים, ביגוד, נעליים, בילויים, שיעורים פרטיים ועוד.

כל חדר ילדים הוא סניף פוטנציאלי של רשת לחנויות צעצועים וכל ארון בגדים הוא פוטנציאל לחנות בגדים ונעליים חדשה. ההורה הישראלי מתאפיין במשפט האלמותי " מה שלא היה לי בילדות אז לילד שלי יהיה, שלא יחווה חלילה מחסור"

התמונה הייתה עד לא מזמן ורודה: ההורה קנה, רכש, סיפק , בזבז, הילד היה מרוצה עד מעל הראש והאידיליה חגגה.

ופתאום, מצב חדש, שלא הורגלתם אליו: צריך לקצץ. אין את התקציבים אליהם הורגלתם בנמצא. מצב חדש ולא נעים מתדפק על דלת ביתכם, הנושא בשורות איוב לא נעימות : " צריך לקצץ בתקציב הילדים".

ובכן הורים יקרים, המיתון והמשבר הכלכלי טומן בחובו מתנה נהדרת. למען הדיוק מתנות .

הכול עניין של זווית ראייה חדשה:

כדאי ורצוי לנצל את המצב החדש אליו נקלעתם, לחשיבה והיערכות מחודשת כדי להסתגל למצב החדש.

אז כיצד עושים זאת?

להלן המלצותיי ואנא התייחסו לכל סעיף כעצה וגם כמתנה :



* זמן לשיחה משפחתית:

כנסו את בני המשפחה ותספרו על המצב החדש, כל אחד לפי מצבו :

אחד מההורים קיבל מכתב פיטורין ולכן....

בוודאי שמעתם בחדשות או נחשפתם למצב , וזה לא פסח גם עלינו במשפחה, השכר שלנו קוצץ ולכן...

אנו לא קיבלנו החודש שכר, לכן.....

נקלענו למצב חדש.

כינסנו אתכם משום שאנו, ההורים מאמינים כי יש ביכולתה של המשפחה שלנו להתמודד עם המצב. בואו נאחד כוחות כדי להיערך למצב החדש.

כדאי שההסבר על המצב החדש יהיה קונקרטי. תארו את העובדות החדשות בצורה פרופורציונאלית, מבלי לטעת פחדים מיותרים ולבנות תסריטי אימה .



*היערכות מחודשת: בניית סדרי עדיפויות חדשים-

שיש תקציב נתון ומוגבל, זה נותן לנו לבחון מחדש את סדרי העדיפויות שלנו, מה חשוב יותר ומה חשוב פחות. בונים מחדש את סדרי העדיפויות המשפחתיים , תוך שיתוף כלל בני המשפחה ומגיעים לעמק השווה, מצב בו מספר רב יותר של בני המשפחה, ככל שניתן, יהיו מרוצים. הדבר מעורר דיאלוג ותקשורת בונה בין בני המשפחה. עורכים " חשבון נפש" מה היה עד כה, מה עבד ומה לא עבד, מה יש לשנות והאם ישנם סדרי עדיפויות שהתאימו לנו בעבר ופחות מתאימים כיום. מנסחים עדיפויות חדשות שישרתו את המצב הנוכחי ופועלים לפיהם.



* חלוקת תפקידים מחודשת -

לכל אחד מבני המשפחה יש תפקיד במסגרת הביתית , למשל האם הייתה מבשלת ומכינה כריכים בבוקר, האב מסיע לחוגים וכדומה. ניתן לעשות חלוקת תפקידים מחודשת : האם הילדים גדלו במעט ויכולים אף הם להשתלב ולקחת חלק במטלות הבית השונות? .

פעמים רבות יש עוזרת שבועית, האם ניתן לקצץ בתקציב הזה? מי מבני הבית ייקח אחריות על ניקיון הבית - האם ניתן לשלב את הילדים בניקיון? כיצד? מתי?

כדאי שכל אחד מבני המשפחה ירתם למבצע המשפחתי המשותף, בהתאם ללוח הזמנים שלו.

כדאי לכתוב זאת ולמגנט את לוח התפקידים החדש למקרר או למקום בו כולם יוכלו לקרוא ולהיזכר בהיערכות תפקידים המחודשת.

*לקיחת אחריות ומחויבות אישית של כל אחד מבני המשפחה-

כדאי לשאול כל אחד מבני המשפחה ובכללותם את הילדים- במה הוא מתחייב לקחת אחריות כדי לתרום להיערכות המשפחתית למצב החדש?

למשל, הילד הגדול ייקח אחריות ויתחייב לקחת את אחיו לגינה הציבורית ולהשגיח עליהם, כך גם ההורים ושאר בני המשפחה כמובן. ההורים למשל יתחייבו וייקחו אחריות על ניקיון הבית , במקום העוזרת , או להעסיק את הילדים במקום חוגים, במידה וצריך לקצץ בהם.



* לוח הצעות להתגייסות למצב הכלכלי החדש או חינוך לחיסכון -

שאלו את הילדים היכן ניתן לצמצם את ההוצאות המשפחתיות ורשמו על לוח הצעות כיצד ניתן להיערך ולהתמודד עם המצב החדש, דבר זה מעודד יצירתיות רבה , למשל:

מצמצמים שיחות בטלפונים הניידים עם חברים- אפשר לבקר אותם, כי מוותרים על החוגים אז יש יותר זמן פנוי, או לא נוסעים במוניות - ניתן להשתמש יותר בתחבורה ציבורית או ללכת ברגל, או במידה ויש לקצץ בחוגים השונים, ניתן להציע חלופות למצב: האח שהיה בחוג כדורסל, ילמד את אחיו הקטנים במגרש השכונתי . האחות שהייתה בחוג קראטה או ג'ודו תלמד את שאר בני הבית מה שלמדה עד כה ותשמש כמורה. האח היצירתי יכול ללמד את שאר בני הבית כיצד ליצור יצירות אומנות ועוד רעיונות מן הסוג הזה. דבר זה מראה פאן נוסף באישיותם הייחודית של בני הבית ומבליט את כשרונותיהם.



*הזדמנות חינוך לחשיבה חיובית, אופטימיות ותקווה-

חשוב להעביר את המסר לילדים כי החיים הינם מלאי שינויים ותהפוכות וכדאי להתגמש כלפיהם כדי לעבור אותם בשלום ולצאת בסיום התהליך מחוזקים יותר. גמישות ותקווה כי המצב יסתדר בעתיד, על ידי נקיטת דרכי פעולה שונים והיערכות למצבים חדשים נוטעת בילדים תקווה כי אפשר לשלוט במצב גם שישנם שינויים, על ידי נקיטת דרכי פעולה שונות.

ניתן גם לשאול את הילדים את השאלה- בואו נראה, מה החיובי במצב הזה, בו אין עוזרת וצריך לצמצם בחוגים?

זה מעודד אותם לבחון את החיוב גם בתהליכי שינוי שונים, למשל: אם אין חוגים, יש יותר פנאי למשחקים עם בני המשפחה וזה יוצר קירבה, משחקים בבית יותר משחקי קופסא, האח שהוא " מורה זמני" לחוג מסוים מבליט את הייחוד והכישורים השונים שלו, יש יותר זמן איכות משפחתי למשל, שבמקום העוזרת , כל בני המשפחה מנקים יחד, לומדים להעריך יותר ניקיון וסדר ומשתדלים לשמור עליו, לאב/האם המובטל/ת יש זמן לשהות עם ילדיו וכדאי לנצל זאת עד שימצא עבודה ועוד.

שאלו את ילדיכם הם ייתנו תשובות יפות. אף יותר טובות ממה שכתבתי וציינתי לעיל.



* הדגשה כי המצב הזה הוא זמני-

חשוב להדגיש כי המצב הזה הינו מצב זמני עד שהמצב הכלכלי יסתדר ויחזור להיות כפי שהיה ואף יכול להשתפר אף יותר. באמצעות מתן דוגמא ואחריות אישית של ההורים, כי הם נערכים למצב לוקחים על עצמם תפקידים נוספים, אחריות על חייהם ובד בבד מחפשים מקומות עבודה, מראה לילדים כי הוריהם אינם אנשים שמתלוננים ויושבים על הגדר, אלא אנשים פרקטיים ומעשיים היודעים לתעל את האנרגיות כדי להסתגל למצב חדש ולמנף אותו לתועלתם.

המסר לילדים כי מה שמשתנה זה המצב ולא ההורים.



* חזקו התנהגות חיובית של ילדיכם-

שבחו את ילדיכם על כך שהם ממלאים את תפקידם בהיערכות וההירתמות המשותפת לאור המצב החדש והודו להם על כך. דברו בשבחם כי בזכותם, שהם עוזרים לכם ההורים ברצונם הטוב ותפקידים שלקחו על עצמם, המשפחה יוצאת מחוזקת ומאוחדת בתהליך ועומדת באתגרים שלקחה על עצמה. הרבו במתן מחמאות לילדיכם כשהם ממלאים את המחויבות שלהם- כי אין צורך שהתחום הזה יושפע מהמצב הכלכלי. עודדו אינפלציה של מחמאות, תמיד כדאי שחשבון המחמאות והפרגון המשפחתי יהיה בפלוס ולא במינוס.

הדבר מעודד ומחזק את הילדים בהתנהגות של לקיחת אחריות, מחויבות, עקביות, נחישות והתמדה.



לסיכום-

שיתוף בני המשפחה בכלל והילדים בפרט במצב כלכלי חדש , או כל שינוי חיצוני אחר, רתימתם וגיוסם למצב חדש מגביר את לכידות המשפחה, מאחד אותה וזוהי הזדמנות לכל משפחה לבחון מחדש את סדרי עדיפויותיה, ומחדד את הכוחות שיש למשפחה להתמודד עם שינויים של אירועים חיצוניים: אין לנו שליטה על המצב הכלכלי במשק, אך ישלנו שליטה עלינו, על תגובותינו ומעשינו, וכיצד אנו נערכים כדי לצאת ממצבים מאתגרים מחוזקים ומחושלים יותר.

כל שינוי במצב מעניק לבני משפחה מתנות של הזדמנויות רבות , כמו חינוך ילדים לחיסכון, עידוד יצירתיות , גיבוש, חינוך לאופטימיות ותקווה.
הכותבת הינה מאמנת אישית מוסמכת לחיים (Master Coach), מומחית בזוגיות, אסרטיביות ויחסים בינאישיים. מאמנת בגישה הפסיכולוסופית ובגישת האינטליגנציה האינטואיטיבית ומעבירה סדנאות לפרטיים, מוסדות ואירגונים בנושאי איכות חיים,אסרטיביות, צמיחה אישית, תקשורת, זוגיות ושינוי דפוסי חשיבה . מרקע חינוך והדרכה.
מלמדת מאמנים בביה''ס ICU זוגיות, אסרטיביות ויחסים בינאישיים. מאמינה כי בכל אחד מאיתנו טמונים זרעי ההצלחה למימוש החיים ומיצויים בדרך הרצויה לנו וכי בידי כל אדם הכוח לברוא את מציאות חייו,בבחינת " היה המפיק,התסריטאי והבימאי של חייך"
כותבת טור עצות בעיתון "פוזה".
מנהלת ומנחה פורום מאמנים .
חברת לשכת המאמנים בישראל
מוטו :" להפוך את העתיד הרצוי להווה מצוי"
לפנייה:
052-441-41-08
estti13@walla.com



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב